Hockeyzaken

Wedstrijdverslag dames 1- voordaan (aangezien we het verslag niet kunnen invoeren op de site, maar even zo!)

30-4-2008

Vechtlust bezorgt Castricum dames 1 de overwinning

Dat inzet, overtuiging en absolute vechtlust worden beloond, heeft dames 1 van MHCC afgelopen zondag bewezen. De tegenstander was Voordaan uit Groenekan. Op papier een zware opponent. Ze stonden tweede op de ranglijst en deden tot afgelopen zondag nog mee in de strijd om het kampioenschap in de eerste klasse. Maar Castricum had ook iets om voor te vechten: een veilige plaats in de middenmoot zonder angst voor degradatie. De ploeg van Bob Henfling staat zevende maar de nummers zes tot en met twaalf staan erg dicht bij elkaar. Door te winnen van Voordaan heeft Castricum zich zo goed als veilig gespeeld. En de buren, Terriƫrs uit Heiloo, daardoor een vervroegde ticket naar de Overgangsklasse bezorgd.

Castricum begon fel en agressief aan de wedstrijd. De oranjehemden hadden veldoverwicht en wisten veel ballen te onderscheppen om vervolgens tot mooie aanvallen te komen. Castricum scoorde dan ook na ongeveer vijftien minuten de 1-0. In een onoverzichtelijke situatie in de cirkel van Voordaan stond Eva Doets keurig bij de tweede paal om de bal na een opkomende actie van Marlous Bonnes en op aangeven van Merel Boukens binnen te tikken. Blijdschap en opluchting overheersten bij Castricum waardoor de concentratie wat afnam. Er werd meer balverlies geleden en er werden meer onnodige fouten gemaakt. Dit leverde tien minuten voor rust een strafcorner op voor Voordaan. De bal werd hard vanaf kopcirkel geslagen en bij de paal ingetikt door de aangever. De 1-1 was een feit. In plaats van bij de pakken neer te zitten, zette de Castricumse ploeg de schouders eronder. Voor iedere bal werd gestreden, maar het leverde weinig op. Er kwamen aan beide kanten nog een paar kansjes, maar voor rust werd er niet meer gescoord.

De boodschap in de rust was duidelijk. Net zo fel en agressief de tweede helft beginnen als in de eerste helft werd gedaan en dit ook zien vol te houden. Zo gezegd, zo gedaan. De tweede helft startte met een paar mooie aanvallen over rechts, waarin invallster uit meisjes B1 Heleen van Dongen knap werk verrichtte. Castricum kwam vele malen in de cirkel en vroeg in de tweede helft leverde dat de oranjehemden een strafcorner op. Door een mooie strafcornervariant werd de verdediging van Voordaan totaal op het verkeerde been gezet en Britt ter Horst rondde genadeloos af: 2-1. Ditmaal verslapte de Castricumse ploeg niet en ging dapper door. Maar Voordaan wist dat enkel winst nog kans op het kampioenschap betekende. Ze werden agressiever en dit leverde zeker zes strafcorners op voor de ploeg uit Groenekan. Maar door mooie reddingen van keepster Clarisse Absen en knap verdedigingswerk van de Castricumse achterhoede kwam Voordaan meer niet tot scoren.

De thuisploeg kreeg steeds meer ruimte doordat Voordaan meer risico nam. Dit leverde halverwege de tweede helft een mooie aanval van Castricum op. De altijd fanatieke Marloes van den Berg stoomde op richting cirkel en speelde de bal af op de vrijstaande Eva Doets. Zij scoorde met een mooie, hoge en snelle flats de 3-1. Voordaan was stuk en zat er flink doorheen. Toch kwam de ploeg nog vele malen gevaarlijk in de cirkel van de thuisploeg. Een aanval over rechts van de Voordaanse leverde nog een zeer gevaarlijke situatie op voor Castricum. Compleet uit het niets stond een spits van Voordaan vogelvrij op de strafbalstip vlak voor keepster Clarisse Absen. Maar zelfs de uit de lucht gevallen, vrijstaande spits van Voordaan wist de aansluitingstreffer niet te maken. Men kan wel stellen dat Voordaan het de laatste tien minuten had opgegeven. Met onnodig en slordig balverlies liet de tegenstander niks meer van vechtlust zien. Castricum wist hier niet meer van te profiteren, maar de terechte overwinning was binnen. Een groot compliment aan het complete team. De verdediging opereerde sterk en zelfverzekerd, het middenveld zette mooie aanvallen op en verdedigde goed mee en de spitsen waren genadeloos en trefzeker. Terriƫrs kwam nog even op bezoek om Castricum te bedanken voor het vervroegde kampioenschap en de hockeydag werd afgesloten met het ook al vervroegde kampioenschap van Heren 1. Volgende week staat Castricum weer een zware wedstrijd te wachten. Wederom is Castricum de gastvrouw wanneer de nummer vier, Amstelveen, op bezoek komt. De wedstrijd begint om 12.45 uur. Tot 4 mei!