Hockeyzaken

Nieuws afbeelding 26-4-2018

Castricum dames verslaan ook Catwijck

Castricum – Catwijck (2- 1) 3- 2

Castricum dames 1 was erop gebrand om na de teleurstellende 0- 0 van vorige week tegen HDS, de overwinningsreeks weer voort te zetten tegen Catwijck. Uit tegen Catwijck, afgelopen najaar, had Castricum met 4- 3 gewonnen en ook vandaag wilde Catwijck op voorhand niet meewerken aan een Castricums feestje.

Castricum startte scherp vanaf de eerste minuut en de ploeg van Eugenie Westerduin werd vastgezet op eigen helft. Catwijck had vooral moeite met het dynamische spel van Castricum en was ook technisch de mindere. De bezoekers hadden echter verdedigend hun zaakjes goed voor elkaar en hielden de ruimtes klein bij balbezit van Castricum. Ondanks de verdedigende tactiek van Catwijck kreeg Castricum een paar goeie kansen in de 1e helft. Maxime Mobach schoot op aangeven van Noah Leithuijser de bal helaas voorlangs en kort daarna miste Tiffany Baltus in kansrijke positie. Halverwege de 1e helft kwam Castricum dan toch verdiend op voorsprong. Een fraaie combinatie tussen Eva Nolting en Naomi Schermer werd knap afgerond door Maxime Mobach, 1- 0. Castricum nam vervolgens wat gas terug en uit het niets viel plotseling de gelijkmaker. Anna Zwanenburg raakte in de cirkel de stuiterende bal en verraste Castricum keepster Alies Dekkers, 1- 1. De gelijkmaker van Catwijck was overigens pas de tweede tegengoal van Castricum sinds de winterstop! Terwijl iedereen zich al zo’n beetje had verzoend met de 1- 1 als ruststand kwam Castricum in de laatste seconde van de 1e helft opnieuw op voorsprong. Isa Schut veroverde uitstekend de bal op het middenveld en speelde Maxime Mobach aan. De spits van Castricum haalde vervolgens vernietigend uit, 2- 1 voor Castricum!

De 2e helft was nog niet begonnen of Castricum verdubbelde de voorsprong. Philie Broekmeijer passte de bal diagonaal, precies in de loop van Tiffany Baltus en via Maxime Mobach belandde de bal opnieuw bij Tiffany Baltus. Met de backhand sloeg ze vanuit de lucht resoluut binnen, 3- 1. Ook na deze goal bleef Castricum de bovenliggende partij, maar ondanks een handvol strafcorners kon de thuisploeg de score niet uitbreiden. Catwijck kon daar aanvallend weinig tegenover stellen. De enige kans voor Catwijck was voor Eline van Dijk. De nummer 9 van Catwijck had echter iets teveel tijd nodig waardoor Laura Dijkhuizen er nog tussen kon komen. Het was één van de vele goede acties van de pas 18 jarige Dijkhuizen, die opnieuw een sterke wedstrijd speelde.

Vlak tijd kwam Catwijck op 3- 2 na slordig balverlies van Castricum. Celine van Leeuwen ontsnapte over links en uit haar voorzet scoorde Laura Houwaard. De kleine uitslag doet vermoeden dat Castricum een benauwde zege had behaald. Daar dacht Castricum coach Daan van der Helm anders over. "We hebben goed gespeeld en zijn vandaag nauwelijks in de problemen geweest” sprak de Castricum coach. "We creëren veel kansen en scoren daaruit drie mooie treffers. Catwijck speelde heel verdedigend en scoort een lucky goal in de 1e helft en een tweede goal, waar een fout van ons aan vooraf gaat. Ik geloof dat Catwijck over de hele wedstrijd drie keer in onze cirkel is geweest. Dat zegt genoeg. Ik ben dan ook heel tevreden en blij met deze winst.” De blijheid werd na afloop nog groter toen bekend werd dat Ypenburg 1- 1 had gespeeld tegen Pijnacker. Noordwijk, dat met 1- 0 van HDS won, en Castricum lopen daardoor 2 punten in. De volgende wedstrijd is zondag 13 mei de topper tegen Noordwijk, thuis in Castricum. Het blijft spannend in de 3e Klasse C!!

Klaas Dekkers.