Mededelingen

AZ-trainer opvallend open over tegenvallend seizoen Gert Jan Verbeek te gast bij MHCC

Nieuws afbeelding 22-4-2013
"De huidige selectie van AZ is een redelijk onvolwassen groep, de wederzijdse afhankelijkheid ontbreekt. De spelers hebben moeite met keuzes maken, dus maken wij als staf die keuzes maar.” Dat zei Gert Jan Verbeek, de trainer van eredivisieclub AZ, vorige week in het clubhuis van MHCC.

De Castricumse hockeyvereniging verzorgde een avond voor mensen die van de veiling bij de club een enorm succes hadden gemaakt. Dankzij aanbieders van kavels en kopers daarvan haalde MHCC een bedrag van 45.000 euro op. Maar liefst 150 mensen gaven gehoor aan de uitnodiging. Als spreker op de feestelijke avond was Gert Jan Verbeek uitgenodigd en die nam, zoals we dat van hem gewend zijn, geen blad voor de mond. Hij kwam er eerlijk voor uit dat AZ dit seizoen niet presteert zoals de bedoeling was en legde ook helder uit hoe dat kwam. "Al vroeg in de competitie raakten we drie belangrijke spelers kwijt; Elm, Moisander en Martens. In totaal zijn we dit seizoen zeven spelers verloren,” aldus Verbeek. Het ontbreekt zijn ploeg dan ook een beetje aan dragende spelers. Volgens Verbeek gaat het dit seizoen ook niet meer gebeuren bij AZ, al is er nog wel de kans op het winnen van de KNVB-beker.

Gevraagd naar zijn vermeend opvliegende karakter zei de AZ-trainer dat sport emotie is. "Maar op een gegeven moment moet het wel controleerbare emotie zijn. Anders krijg je met de KNVB te maken.” Verbeek – die tussen neus en lippen zei dat volgens hem Adam Maher volgend seizoen bij Ajax gaat voetballen -  besloot zijn lezing met een wijze les. "Bedenk dat succes een reis is, en geen eindbestemming.”